Özellikle pandemide döneminde dijital eğitime kurtarıcı gözüyle bakıldı. Sonra hibrit eğitime geçildi. Şimdi ise dünya genelinde yeniden geleneksel klasik eğitime dönülüyor. Yani deftere, kaleme, kitaba, emeğe, alın terine.
Peki neden böylesi bir u dönüşü yapılıyor?
Getirileri, yarattığı sıkıntıları gölgede bıraktı da o yüzden!
Tıpkı günlük yaşamda olduğu gibi teknolojiyi tümüyle dışlamak mümkün değil ama yapay zekasıyla, sosyal medyasıyla, dijital oyunlarıyla, arama motorlarıyla teknolojinin efendisi olduğumuzu zannederken, adeta “kölesi” olmayı aklı başında hiç kimsenin kabullenmesi de mümkün değil.
Pek çok ülkenin ve ailenin dijital kullanımlara sıkı kurallar getirmesi bu yüzden!
Ülkeler, diller, kültürler değişse de eğitimde geleneksele dönüş gerekçeleri hep aynı.
İşte önemli bazı satır başları:
. Öğrencileri asosyalleştirdi
. Spordan, sanattan, etkinliklerden uzaklaştırdı.
. Kolaycılığa, kopyala, yapıştıra alıştırdı.
. Araştırma, sorgulama, üretme, okuma, yazma, konuşma yeteneklerini köreltti.
. Spordan, sokaktan, doğadan koptu, ekran bağımlısı haline geldiler.
. Tek tipleşmeye başladılar.
. Ev içinde bile konuşarak değil yazışarak diyalog kurar noktaya geldiler.
. Ödevleri, projeleri, sınavları benzeşti.
. Yaratıcılıkları köreldi.
. Yüz Yüze görüşmeler, orijinal fikirler, farkındalık yaratan akrep ruhu yok olma noktasına geldi..
Daha onlarca farklı gerekçe söz konusu.
Yararları konusunda da yine hiç kimsenin itiraz edemeyeceği onlarca madde sıralamak mümkün.
Örneğin bilgiye ulaşmak çok daha yaygın ve kolay hale geldi.
Örneğin zaman daha efektif kullanılır oldu.
Örneğin dünyanın her yerinden arkadaş edinmek imtiyaz olmaktan çıktı.
Örneğin bilgi hamallığı yerine bu bilgileri nasıl kullanırım noktasına gelindi…
Eğitim ve öğretim birbirinin alternatifi değil, birbirini tamamlayan iki ayaklı önemli bir süreçti.
Teknolojinin öğretime önemli katkıları oldu ama eğitim için aynı şeyi söylemek mümkün değil.
Sıkıntıların, şikayetlerin, geleneksel eğitime dönüş gerekçelerinin çok önemli bir bölümü de eğitimin işlevsizleştirilmesine yönelik!
Görünen o ki bu tartışma daha çok su kaldıracak ve taraflar arasında ciddi tartışmalara neden olacak.
İnsanlık umarız kendi yarattığı teknolojilerle, kendini diğer canlılardan farklı kılan özel yeteneklerini yok olma noktasına getirerek yeni çağa imza atmaz. Çünkü bugünkü konumuna gelmesi hiç kolay olmadığı gibi sonuçları da hiç hoş olmaz!..

